Hvad kom først? Hønen eller ægget?
I dette tilfælde var det mit første blogindlæg, Guide: Sådan linker du direkte til en LinkedIn-update, der kom før den store forkromede plan for mit website signeboejlesen.dk.
Det udsprang af dette tweet fra @piavive:
.@piavive To steps i iOS app:
1. 'Share' -> 'Email Link to this Update'
2. I den mail får du det direkte link lige til at kopiere og paste— Signe Soon Bøjlesen (@signeboejlesen) February 21, 2016
Jeg var selv stødt på problemet med, at det ikke længere var muligt at nappe det direkte link til en LinkedIn-update, men havde fundet et lille hack som jeg havde brugt i det tweet, der blev omtalt. Jeg beskrev hacket i et reply sammen med to screenshots.
Det udløste dette tweet:
@piavive Det var så lidt! Glad for, at kunne hjælpe 🙂
— Signe Soon Bøjlesen (@signeboejlesen) February 21, 2016
Det var fedt at opleve at kunne hjælpe! Så jeg tænkte, at jeg jo havde den der tomme blog, som jeg kunne forfatte en lille guide på? Så havde jeg jo et link, jeg kunne dele? For det kunne jo være, der var andre, der kunne få glæde af hacket?
Og det var så det jeg gjorde.
Den oprindelige tanke med blogdelen
Den oprindelige idé med bloggen opstod for snart to år siden, i 2014. Kort tid inden min specialemakker Christina Hansen og jeg gik i krig med vores speciale, på Cand.it i E-business-studiet på IT-Universitetet i København, havde Thomas Bigum opfordret mig til at lave en specialeblog, hvor jeg kunne dele vores løbende findings.
Jeg kunne rigtig godt lide idéen om løbende at dele den viden vi fik, men det var bare som om, det aldrig kom til at ske.
Domænet og webhotellet betalte jeg dog stadig for, men signeboejlesen.dk lå øde hen.
Men hvad så nu?
Kort tid efter mit første blogindlæg fulgte det andet, Guide: Sådan liker du en LinkedIn-update som privatperson, hvis du er admin, som adresserer en mindre problemstilling, jeg flere gange er stødt på i forbindelse med mit og mine kollegers arbejde med NIRAS’ LinkedIn Company Page og Showcase Pagen UrbanVision.
Det er faktisk lidt ironisk. For i mit arbejde prædiker jeg altid formål, målgruppe og budskab, når der ønskes at etablere en digital kommunikationskanal.
Men sitet er i luften – uden de helt store strategiske overvejelser – i en skrabet udgave uden det lækre theme og alt det der. Men det gik lige pludselig stærkt og jeg besluttede mig for bare at kaste mig ud i det (for havde måske også lidt “publisheringsangst”).
Så i lidt omvendt rækkefølge byder jeg, med mit tredje indlæg, velkommen til signeboejlesen.dk. Det er langt hen ad vejen min legeplads, hvor jeg både kan dele viden og prøve ting af for at blive klogere på websites og WordPress.